Wykłady plenarne


Neuropedagogika wobec umiejętności czytania ze zrozumieniem, czyli książka, tablet czy może już AI?
dr Małgorzata Chojak, UMCS w Lublinie

Wykład będzie poświęcony procesowi czytania ze zrozumieniem – jednej z głównych umiejętności warunkujących sukces edukacyjny i zawodowy. Zaprezentowane zostaną neurobiologiczne mechanizmy tego procesu, jego zaburzenia u osób z dysleksją rozwojową oraz możliwości i ograniczenia usprawniania/terapii tej umiejętności z wykorzystaniem nowych technologii oraz AI. Wszystkie te informacje będą oparte m.in. na moich własnych neurobadaniach dzieci i osób dorosłych. Czym jest w rzeczywistości czytanie ze zrozumieniem? Co powinno zadziać się w mózgu dziecka, by ten proces mózgł się rozwinąć? Czy dziś istnieją jeszcze różnice w efektywności czytania między osobami korzystającymi z tabletu a tymi lubiącymi papierowe książki? Czy terapia dysleksji z wykorzystaniem technologii ma sens? Czy u dorosłych mechanizm czytania jest ten sam, co u dzieci? Dlaczego mózg nieczytających dzieci jest tak podobny do mózgu ich rodziców, którzy nigdy im nie czytali? Czy tworzenie bajek z wykorzystaniem AI może stanowić sposób na poprawę pogarszającego się poziomu umiejętności czytania ze zrozumiemiem?  To tylko kilka pytań, na które postaram się odpowiedzieć. Przedstawię również praktyczne wskazówki, które będzie można zastosować w pracy zawodowej i w domu rodzinnym.

dr Małgorzata Chojak – kierownik Laboratorium Badań nad Neuroedukacją, pracownik naukowo-dydaktycznym w Instytucie Pedagogiki UMCS, autorka 3 monografii oraz ponad 40 artykułów z zakresu uwarunkowań rozwoju dziecka ze zwróceniem szczególnej uwagi na rolę mediów oraz neuromitów w tym procesie, pomysłodawczyni zarysu metodologii zastosowania technik nieuobrazowania w badaniach nad nauczaniem, uczeniem się i wychowaniem; prywatnie szczęśliwa mam trójki dzieci, miłośnik gry na gitarze oraz fotografowania.


Kocham swoją pracę, ale ile jeszcze wytrzymam?  O zdrowiu nauczycieli i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu. 
dr Marcin Szulc, prof. UG, Uniwersytet Gdański

Praca nauczyciela niesie ze sobą wiele jasnych stron, ale również obciążeń, które w różnym stopniu wpływają na jakość życia i poczucie satysfakcji z pracy. Jednym z nich jest wypalenie zawodowe, które rozwija się w niezauważalny sposób i dotyczy szczególnie profesji, w które wpisany jest bliski kontakt z ludźmi i pomaganie im. Ponieważ jest to proces samonapędzający się, dlatego niezwykle istotna jest uważność, obserwowanie swojego samopoczucia i związków myślenia z zachowaniem w kontekście pracy.Celem wykładu jest wyjaśnienie fenomenu inteligencji zdrowotnej, wskazanie sposobów radzenia sobie ze stresem w pracy oraz omówienie czynników chroniących zdrowie nauczyciela.

dr Marcin Szulc, prof. UG – Nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej oraz psycholog – doradca w Biurze Rzecznika Praw i Wartości Akademickich oraz Centrum HR Politechniki Gdańskiej. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych i dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne z zakresu zdrowia psychicznego i zagrożeń społecznych dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Jest autorem publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych i psychologii adolescencji. Członek Gdańskiej Rady Zdrowia Publicznego. Redaktor w kwartalnikach naukowych. Prywatnie ojciec nastolatków Marty i Janka, pasjonat Monty Pythona, mykologii, filmów, historii, oraz ciężkich brzmień i muzykowania w zespole metalowym.


Sportowiec też uczeń – jak go wspierać w szkole
prof. dr hab. Michał Bronikowski, mgr Zofia Bronikowska, AWF w Poznaniu

W wykładzie poruszone zostaną kwestie obciążeń uczeniem się i treningiem sportowym u dojrzewającej młodzieży szkolnej. Podjęte zostaną też tematy związane z kumulacją zmęczenia i stresu, obciążeniami poznawczymi i omówione zostaną ewentualne możliwości i sposoby wspierania takich uczniów w rozwoju całościowym (zdrowie, wiedza, zdolności motoryczne, funkcje poznawcze).

W wykładzie przytoczone zostaną również osobiste doświadczenia z perspektywy pracy nauczyciela z takimi uczniami-sportowcami (na przykładzie Szkoły Mistrzostwa Sportowego), oraz  doświadczenia zawodnicze – jak ta droga przez edukację na różnych poziomach wyglądała z perspektywy ucznia-sportowca, florecistki Warty Poznań, mistrzyni i wielokrotnej wicemistrzyni Polski, reprezentantki Polski. 

Prof. dr hab. Michał Bronikowski – jest absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu (1993), oraz Kolegium Nauczycielskiego Języków Obcych przy Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu (1996). Obecnie jest kierownikiem Zakładu Dydaktyki Aktywności Fizycznej AWF w Poznaniu, w której przeszedł drogę od asystenta do profesora zwyczajnego, pracując jednocześnie w szkole jako nauczyciel wychowania fizycznego i języka angielskiego. Skończył seminarium doktoranckie w Międzynarodowej Akademii Olimpijskiej w greckiej Olimpii, w 2008 roku został jej wykładowcą, a od 2010 Visiting Professor. Odbył kilkumiesięczny staż w Leeds University w ramach międzynarodowego programu Tempus, staż  naukowy w North-Western University (RPA), pracował również jako wykładowca Sport Pedagogy w angielskim Liverpool Hope University. Jest między innymi autorem programów nauczania z wychowania fizycznego dla gimnazjum i liceum, także współautorem poradnika edukacji olimpijskiej dla gimnazjum oraz książki Zjednoczeni w marzeniach, dostępnych w wersji internetowej na stronie www.pkol.pl. Opublikował, jako autor i współautor, kilkanaście podręczników do wychowania fizycznego w tym: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu zintegrowanym, Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole, Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu czy oraz Wychowanie fizyczne praca z uczniem zdolnym, a także Metoda mini-eduball: Wychowanie i rozwój dziecka w świetle odkryć neuronauki, opublikowanej wraz z zespołem AWF Wrocław i UAM Poznań. Wiele z tych podręczników miało również wersję w języku angielsku i w języku albańskim przygotowanych w ramach europejskiego projektu studiów magisterskich, w którym pełnił rolę eksperta i wykładowcy na Uniwersytecie w Prisztinie (Kosowo) czy Uniwersytecie Peloponeskim. Jest współautorem ponad 300 prac naukowych, dydaktycznych w zakresie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, które były cytowane prawie 400 razy, był zapraszany jako Invited Speaker na liczne międzynarodowe konferencje, był także promotorem 3 doktorantów, w tym jednego z Wietnamu, oraz opiekunem licznych magistrantów polskich i zagranicznych z różnych krajów świata. Prof. Bronikowski był koordynatorem dwóch dużych międzynarodowych projektów: „Świadomość zdrowia – nauczanie i uczenie się wychowania fizycznego i zdrowotnego przez doświadczanie”, oraz „Zdrowe dzieci w zdrowej społeczności”, w wyniku których powstały poradniki dla nauczycieli wychowania fizycznego. Był też kierownikiem pięciu polskich grantów badawczych, m.in. wyróżnionego przez Ministerstwo Nauki i Edukacji „Aktywni nie tylko on-line” (Nowoczesne technologie w wychowaniu fizycznym), którego celem było poszukiwanie nowych sposobów motywowania młodych ludzi do podejmowania aktywności fizycznej. Jest ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej do spraw Podstawy Programowej z Wychowania Fizycznego, a także certyfikowanym trenerem WHO i Ministerstwa Sportu do prowadzenia szkoleń w zakresie przemocy w stosunku do dzieci do 15 roku życia.

mgr Zofia Bronikowska – absolwentka kognitywistyki na poznańskim UAM, łącząca całe życie edukację na najwyższym poziomie z zawodowym sportem. Nagrodzona stypendium Rektora UAM dla najlepszych 5% studentów. Mistrzyni i wielokrotna Vice-mistrzyni Polski w szermierce. Swoje naukowe zainteresowania rozwija w kierunku mechanizmów poznawczych w sporcie i edukacji.


Neurodydaktyczny miszmasz. Neurofakty i neuromity w edukacji
mgr Robert Bielecki, ANS w Koninie

Edukacja to złożony, wielowarstwowy i płynny proces, którego efekty zależne są od wielu czynników, leżących zarówno po stronie ucznia, nauczyciela, jak i samego procesu kształcenia. Lepsze poznanie mechanizmów regulujących proces uczenia się jest szansą na skuteczniejsze projektowanie i realizację procesu nauczania.

Neurodydaktyka jest jedną z dróg pozwalających spojrzeć głębiej na neuronalne uwarunkowania procesów odpowiedzialnych za uczenie się. Tym samym daje nam szansę na demaskowanie niektórych nawyków dydaktycznych utrudniających realizację skutecznego procesu nauczania-uczenia się oraz przedstawia nową argumentację za zmianami w nauczaniu.
Musimy jednak być bardzo czujni i ostrożni w aplikowaniu do praktyki edukacyjnej popularnych teorii, mających natychmiastowo przynosić spektakularne efekty. Musimy nauczyć się odróżniać rzetelną neurodydaktykę od pop-neurodydaktyki operującej neurobełkotem. Nie dajmy się zwodzić wątpliwej jakości rozwiązaniom. Rzetelna neurodydaktyka posługuje się neurofaktami.

Mgr Robert Bielecki – wykładowca akademicki, właściciel firmy szkoleniowej Neurodydaktyczne Horyzonty, inicjator Ogólnopolskiej Konferencji Neurodydaktyka: Bliżej Ucznia – Bliżej Mózgu – Bliżej Sukcesu. Współautor książki „Nastolatek potrzebuje wsparcia. Zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie”. Autor artykułów z zakresu neurodydaktyki, pedagogiki i edukacji zdrowia. Członek Włocławskiego Towarzystwa Naukowego. Członek Komitetu Naukowego Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki. Współtwórca programu studiów podyplomowych o specjalności neurodydaktyka z elementami edukacji alternatywnej. Interesuje się rolą mechanizmów pracy mózgu w procesie edukacji, propaguje włączanie osiągnięć neuronauk w projektowanie procesu uczenia się i nauczania.

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux