Warsztaty

Warsztat nr 1: Język bliższy uczniowi w edukacji szkolnej – możliwość czy konieczność?

Toczące się dyskusje na temat dostępności komunikacyjnej różnych grup społecznych kierują naszą uwagę także na język obecny w murach szkolnych – język szkolnej edukacji. Mimo iż termin ten najczęściej jest rozumiany podobnie do języka specjalistycznego, warto spojrzeć na niego także ze strony komunikacji, która jest środowiskiem wspierającym uczenie i uczenie się. Autorka zachęci uczestników do przyjrzenia się językowi edukacji przez pryzmat dostępności (czy lepiej: zrozumiałości) i możliwości komunikacyjnych uczących się. Zwróci uwagę na to, jak ważne jest wytyczanie drogi między językiem ucznia a językiem przedmiotu nauczanego w szkole, a także jakimi sposobami można to osiągać. W centrum uwagi będzie też komunikacja sprzyjająca edukacji – zrozumiałe i atrakcyjne formułowanie celów zajęć, konstruktywna informacja zwrotna i jej skuteczność wpływająca na sukcesy edukacyjne uczących się i budowanie motywacji wewnętrznej.

prof. UAM dr hab. Marta Wrześniewska-Pietrzak – językoznawczyni zatrudniona w Zakładzie Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego i Onomastyki na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; naukowo interesuje się zagadnieniami językoznawstwa współczesnego, a także nauczaniem języka polskiego jako obcego/ drugiego g/Głuchych, a także uczniów z doświadczeniem migracji; lektorka polskiego języka migowego (PJM); żywo interesuje się językiem (w) edukacji i ideą prostego języka jako narzędzia służącego komunikacji w przestrzeni szkolnej, a także możliwościami wykorzystywania języka łatwego (ETR) w edukacji uczniów z trudnościami komunikacyjnymi; współautorka narzędzia Test Leksyka PJM-PL, które zostało opracowane w ramach grantu społecznego Generator Dostępności; członkini Zespołu UAM dla Najlepszych; pełnomocniczka Dziekana Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej ds. współpracy ze szkołami; opiekun naukowa Studenckiego Koła Naukowego Polonistów Co-lektor, z którym realizuje wiele wydarzeń i warsztatów w szkołach podstawowych; na co dzień mama dwojga nastolatków, dzięki którym szkoła z perspektywy rodzica też nie jest jej obca.


Warsztat nr 2: Język angielski, mózg i spółka – czyli jak motywować, angażować i budzić ciekawość w oparciu o filary neurodydaktyki

Podczas tych warsztatów poznasz 10 narzędzi i praktyk skutecznego nauczyciela, dzięki którym z łatwością zaczniesz uczyć w oparciu o filary neurodydaktyki. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przez pryzmat języka obcego uczyć najważniejszych kompetencji odpowiedzialnych za skuteczne uczenie się, a także budowania dobrych relacji, skutecznej komunikacji, a także kreatywności, uważności i koncentracji, zapraszam po narzędzia.

Olga Woj – neurodydaktyczka, trenerka kadry pedagogicznej, autorka szkoleń z efektywnych narzędzi edukacyjnych. Założycielka wydawnictwa Mózg na Warsztat. Od lat z sukcesami wspiera nauczycieli w rozwoju warsztatu metodycznego prowadząc format Webi Środy, w ramach którego każdego roku tysiące nauczycieli zdobywa wiedzę o tym jak uczyć w zgodzie z naturą mózgu. Swoim doświadczeniem pedagogicznym dzieli się także na platformie metodycznej Akademia Neurodydaktyki. Założycielka szkoły języka angielskiego dla dzieci i twórczyni programów edukacyjnych do nauki języka “Brain Buddies”. Autorka publikacji „Neurodziennik”. „Teczka Pedagoga” oraz tekstów w rubryce Neurodydaktyka w czasopiśmie „Głos Pedagogiczny”, „Życie Szkoły”, „Kreatywny Wychowawca” . Finalistka Tony Buzan Book Awards 2021 dzięki innowacji pedagogicznej „Creative mind”. To na kanwie tej publikacji powstał jej flagowy kurs trenerski Kreatywny Umysł. Miłośniczka natury, ruchu i porannych spacerów. Praktyczka kąpieli leśnych i technik mindfulness.


Warsztat nr 3: Droga przez neuromity czyli krytyczne myślenie w praktyce.

Warsztat będzie poświęcony uporządkowaniu różnych teorii i propozycji edukacyjnych odwołujących się do mózgu. Uczestnicy będą mieli okazję poznać pułapki neuromanipulacji oraz nauczyć się jak wykorzystać umiejętność krytycznego myślenia, by poruszać się w gąszczu neuromitóŵ i neurofaktów. Warsztat obejmuje m.in.
– analizę różnych metod manipulacji tekstem i obrazem w publikacjach „neuro”,
– wyszukiwanie mechanizmów unaukowiania potocznych informacji i pobieżnych danych,
– wskazywanie na niejawne techniki manipulowania odbiorcami podatnymi na dany produkt.
Praca będzie odbywała się na popularnych tematycznych publikacjach i produktach z zakresu neuroedukacji.

dr Małgorzata Chojak – kierownik Laboratorium Badań nad Neuroedukacją, pracownik naukowo-dydaktycznym w Instytucie Pedagogiki UMCS, autorka 3 monografii oraz ponad 40 artykułów z zakresu uwarunkowań rozwoju dziecka ze zwróceniem szczególnej uwagi na rolę mediów oraz neuromitów w tym procesie, pomysłodawczyni zarysu metodologii zastosowania technik nieuobrazowania w badaniach nad nauczaniem, uczeniem się i wychowaniem; prywatnie szczęśliwa mam trójki dzieci, miłośnik gry na gitarze oraz fotografowania.


Warsztat nr 4: Dialog Motywujący jako skuteczny pomost do Współpracy z Nastolatkiem

Podczas warsztatu omówione zostaną zagadnienia związane ze specyfiką kontaktu z nastolatkiem, wprowadzeniem do tematu potrzeb emocjonalnych oraz metody Dialogu Motywującego jako skutecznego podejścia w budowaniu relacji i motywowaniu do zmiany.

mgr Marcin Rzeczkowski – certyfikowany psychoterapeuta poznawczo behawioralny PTTPB (1422), terapeuta motywujący i trener PIDM (02/ATE/II/2021) oraz trener I stopnia PTP (I 445). Ponadto ukończył całościowe szkolenie z terapii dialektyczno behawioralnej AMIE / NDFT-CP  (CF-DBT-016-2022) oraz DBT Comrehensive organizowane przez PTDBT. Dodatkowo jest certyfikowanym psychoterapeutą uzależnień KBPN (SP1080/2015) oraz aplikantem superwizorem Rasy Superwizorów Psychoterapii Uzależnień nr 39. Pracuje zarówno z dorosłymi jak i nastolatkami w sposób empatyczny i ukierunkowany na cel klienta. Najczęstsze obszary pracy klinicznej to: uzależnienia, zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju (depresja, dwubiegunowe), samookaleczenia, zaburzenia osobowości, zaburzenia odżywiania oraz praca z parami. Ponadto prowadzi sesje w obszarze rozwoju osobistego (min poczucie wartości, regulacja emocji, komunikacja podejmowanie decyzji czy asertywność, itp).

Warsztat nr 5: Metoda nauczania w 4-ch krokach jako interakcja z dzieckiem na przykładzie szkolenia z resuscytacji i AED

Na warsztacie dowiesz się jak w praktyczny sposób nauczać angażując ucznia w proces nauczania. Jak prosto  wpływać na motywacje.
Dowiesz się jak przekazywać informację zwrotną w taki sposób, żeby wyciągnąć błędy i zachęcić do dalszej nauki.

Siergij Duriagin – urodził się 11.12.1982 we Lwowie w Ukrainie. Ukończył Szkołe Średnia nr 10 im. Marii Magdaleny we Lwowie.Następnie dostał się do Akademii Medycznej im Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Ukończył wydział lekarski. Specjalizację z Anestezjologii i Intensywnej Terapii zdobywał w Koninie. Z Koninem również  związał swoje życie zawodowe. Rozwijał swoje umiejętności również w sferze szkolenia. Zdobył uprawnienia certyfikowanego  instruktora  z zakresu zaawansowanych metod ratowania wśród dorosłych i dzieci Europejskiej Rady Resuscytacji. Założyciel szkoły resuscytacji w WSZ w Koninie.Owocem zainteresowań i pracy była publikacja ksiazki pod tytułem: Czy można lepiej o błędach i nie tylko w 2023 roku.

Prywatnie mąż kochającej żony Lucyny, ojciec dwóch córek Igi i Gai, posiadacz czterech psów i dwóch chomików. Miłośnik gór – alpinista zdobył dwadzieścia cztery czterotysięczniki. Wielbiciel mocnych metalowych brzmień Zaangażowany w pomoc walczącej o wolność ojczyźnie, lekarz uczynny sąsiad, oddany przyjaciel.


Warsztat nr 6: „Blind Contour Drawing” (Rysowanie Konturowe Bez Patrzenia)

Warsztat „Blind Contour Drawing” (Rysowanie Konturowe Bez Patrzenia) jest praktyczną sesją, która pozwala uczestnikom na rozwój zdolności percepcyjnych, koncentracji i twórczego myślenia poprzez technikę rysunku bez patrzenia na kartkę. Celem ćwiczenia jest pełne skupienie na obiekcie, co angażuje procesy wizualne, kinestetyczne oraz twórcze w mózgu, aktywując prawą półkulę odpowiedzialną za intuicyjne i kreatywne myślenie. W trakcie warsztatu uczestnicy uczą się, jak rysowanie konturowe bez patrzenia na papier może poprawić koordynację ręka-oko, a także wzmacniać koncentrację i uważność. Metoda ta ma również pozytywny wpływ na rozwój zdolności rozwiązywania problemów oraz zwiększa zaangażowanie w procesie twórczym. Warsztat będzie miał również na celu pokazanie, jak proste techniki artystyczne mogą wpływać na procesy kognitywne i wspierać naukę.

To innowacyjne podejście do neurodydaktyki wykorzystuje sztukę jako narzędzie do poprawy umiejętności przetwarzania informacji i rozwijania kreatywności, co czyni ten warsztat cennym doświadczeniem edukacyjnym.

Marlena Hewitt – artystka, architektka i lingwistka, specjalizująca się w neurodydaktyce i neurolingwistyce. Jej praca koncentruje się na zastosowaniu interdyscyplinarnych podejść, łącząc sztukę, naukę i edukację. Marlena rozwija innowacyjne metody nauczania języka angielskiego jako drugiego (English as a Second Language, ESL), wykorzystując techniki wizualne i procesy poznawcze w edukacji, które wspierają efektywne przyswajanie wiedzy.


Warsztat nr 7:  Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w szkole?

Wokół aplikacji AI i Chatbotów narosło wiele mitów i emocji, które wyraźnie nie sprzyjają implementacji tych narzędzi w procesie edukacji. Powodem tego są najczęściej obawy i niepokój, np. o nasze miejsca pracy, rozleniwienie uczniów, potencjalne problemy natury etycznej czy te związane z prywatnością. Tymczasem sztuczna inteligencja, właściwie pojmowana i odpowiednio wykorzystywana, może stać się niezwykle wartościowym wsparciem zarówno dla nauczycieli jak i uczniów. Podczas warsztatu przyjrzymy się konkretnym przykładom użycia AI w edukacji – od personalizacji nauczania, przez automatyzację rutynowych zadań nauczyciela, po wspieranie uczniów w rozwijaniu kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów. Porozmawiamy także o tym, jak świadomie i odpowiedzialnie korzystać z narzędzi AI, aby unikać potencjalnych zagrożeń i maksymalizować korzyści.  Omówimy także możliwości wdrażania AI w szkołach, biorąc pod uwagę realia i potrzeby polskiego systemu edukacji. Celem spotkania jest rozwianie obaw oraz wyposażenie uczestników w wiedzę i narzędzia, które pozwolą im w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w procesie nauczania. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą nie tylko lepiej zrozumieć AI, ale także nauczyć się, jak z nią pracować w sposób mądry i odpowiedzialny.

dr Grzegorz Pawłowski – germanista, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, wykładowca Akademii Nauk Stosowanych w Koninie od 1998 roku. Jego zainteresowania naukowe to językoznawstwo germańskie, przekład, a ostatnio również zastosowania AI w badaniach nad językiem i w nauczaniu języków obcych. Autor licznych artykułów z zakresu językoznawstwa i przekładu.


Warsztat nr 8: „Dużo zapamiętuję z tych lekcji” – czyli o tym, jak kreować warunki do tego, aby nasi uczniowie skutecznie się uczyli, zapamiętywali i w ten sposób budowali swoją pewność siebie.

Każdy z nas chciałby, aby uczniowie lepiej pamiętali zagadnienia poznane na lekcjach matematyki. Ile razy jest tak, że na jednych zajęciach widać postępy uczniów, ale na kolejnych wiedza i umiejętności gdzieś znikają? Nic w tym jednak dziwnego skoro w ciągu jednej godziny każdy z nas zapomina już ponad 50% zdobytej wiedzy. Jak temu zaradzić? Dla mnie punktem wyjścia jest krzywa zapominania, do której odnosiłem się od wielu lat, ale w ostatnim czasie spojrzałem na nią jeszcze z innej perspektywy i swoje wnioski wdrożyłem w moją pracę z uczniami, m.in. poprzez stosowanie crashtestów na każdej lekcji. Dzięki takiej metodzie powtarzania, która aktywnie przywołują wiedzę, powtórkom rozproszonym w czasie oraz uczeniu mieszanemu moi uczniowie zaczęli osiągać dużo lepsze wyniki na egzaminach, ale przede wszystkim budują w sobie poczucie sprawczości i wiary we własne możliwości. Podarowanie uczniom sprawczości oznacza umożliwienie im aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym i podejmowania decyzji dotyczących własnej nauki. Dzięki temu uczniowie rozwijają umiejętności samodzielnego myślenia, odpowiedzialności oraz pewności siebie. Wzmacniając ich poczucie sprawczości, tworzymy środowisko sprzyjające motywacji i zaangażowaniu.

mgr Dariusz Kulma – Nauczyciel matematyki, pasjonat nauczania ciągle poszukujący sposobów na skuteczne uczenie. Trzykrotnie nagrodzony w ogólnopolskich konkursach pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz magnazynu „Głos Nauczycielski”, w tym uzyskał tytuł Nauczyciela Roku 2008. Prowadzi portal „Jak zdać maturę z matematyki”. Cyklicznie organizuje webinary „Wielkie Lekcje z matematyki z Nauczycielem Roku”, podczas których wspiera tysiące maturzystów w przygotowaniach do egzaminu dojrzałości. Autor serii książek dla maturzystów „Jak zdać maturę z matematyki”. Wieloletnie doświadczenia zbierane w pracy z młodzieżą zaowocowały opracowaniem autorskiego systemu nauczania matematyki z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi interaktywnych i opartego na badaniach z zakresu skutecznego zapamiętywania. Corocznie do matury na obu poziomach przygotowuje tysiące maturzystów, zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Prelegent podczas wielu konferencji i szkoleń dla nauczycieli w Polsce. Od 2021 roku realizuje projekt dla maturzystów oraz nauczycieli, obejmując ich wsparciem w przygotowaniach do matury. Obecnie projekt realizowany jest w siedmiu województwach w Polsce.


Warsztat nr 9: „Just say it”

Warsztat poświęcony zagadnieniom, jak wspomagać uczniów w mówieniu i jak angażować ich uwagę na lekcji języka obcego. Techniki neurolingwistyczne. Dokonamy przeglądu kilku neurolingwistycznych technik oraz aktywności, które wzmacniają sprawności produktywne uczniów, zwłaszcza te dotyczące mówienia.

mgr Sylwia Maciejewska – lektor Centrum Języków Obcych ANS w Koninie, z 25-letnim doświadczeniem w nauczaniu języka angielskiego w różnych grupach wiekowych. Egzaminator OKE w zakresie matury i egzaminu ósmoklasisty. Interesuje się obszarami psycho- i neurolingwistyki wspomagającymi procesy uczenia i nauczania języka obcego.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux